onsdag 23. juni 2010

En vandring rundt Kollwitz platz


I dag merket jeg at selv om jeg forstår mye tysk gjør det ikke det nødvendigvis enkelt å snakke og skrive grammatisk korrekt. Men det er jo absolutt bra å forstå, så får jeg heller jobbe mer med det andre;) Etter kurset i dag spiste jeg lunsj på en vietnamesisk restaurant like ved skolen, lunsjtilbud til Eur 3,50! Godt var det også. Deretter vandret jeg i området rundt Kollwitzplatz i Prenzlauer Berg. Superhyggelig! Jeg er absolutt fornøyd med at både språkskolen og leiligheten ligger i denne bydelen!! Massevis av kafeer, barer, små spesielle butikker og en veldig avslappet atmosfære. Tar med noen bilder fra vandringen. Jeg hadde planlagt å få med meg tre severdigheter; vanntårnet, jødisk kirkegård og en synagoge som overlevde krigen. Inngangen til den jødiske kirkegården må jeg ha gått forbi.. Synagogen var heller ikke prangende. Jeg fant riktig gate, og regner med jeg hadde kommet rett ettersom det var en politivakt utenfor. Vanntårnet var et imponerende bygg. Det var bygget på slutten av 1800-tallet, og nazistene brukte det som konsentrasjonsleir før krigen. Nå var det en barnehage i underetasjen, og lekeplass utenfor. På en måte fint at man kan minnes fortiden og samtidig føre verden videre.



Wasserturm





Kulturbrauerei



På ettermiddagen hørte jeg på en forelesning om Murens historie på språkskolen. Fascinerende. Noe har vi jo lært på skolen, men det var ålreit med en oppfriskning og en bedre forståelse av sammenhenger. Hun som holdt forelesningen var 39 år og hadde vokst opp i Øst-Berlin. Veldig spennende å høre om hennes opplevelse av livet i øst. Det er så merkelig at denne byen var fysisk delt i to i min levetid. Som hun sa, når man kjørte S-Bahn i øst-Berlin kunne man se over til vest. Helt absurd! Og ganske interessant at hun fortalte om at i Berlin så føler man fortsatt på skillet mellom øst og vest. Selv på lærerrommet på skolen satt de mer eller mindre delt. Men nå kunne man heldigvis spøke om det. Men det var ganske interessant å høre på en med et mer balansert syn enn det man lærer i Vest-Europa. Jeg tror ikke det er noen av mine lærere som har problematisert om DDR ønsket å bli en del av Tyskland. Spennende, spennende!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar