onsdag 3. februar 2010

Skottland og uttaleforvirring

I dag var jeg på en konferanse med jobben. Da jeg fortalte sidemannen at jeg jobber med energi fulgte hun opp med et spørsmål om uttalen av ordet energi. Altså, sier man energi eller enersji..... Jeg ble svar skyldig. Jeg sier nok helst "enersji", men åpnet for at det kunne være en dialektskavank;) Jeg googlet det da jeg kom hjem, og fant ut at det er mange som mener noe om det. Det virker som et flertall heller mot at energi er riktig uttale, blant annet fordi man sier energisk ikke enersjisk. Men så fant jeg følgende på Kosmos SF og slo meg til ro med det for så lenge;)

[energi] og [enersji].

Hva er rett uttale?
[Enersji] svarer til den opprinnelig franske uttalen av ordet.
[Energi] er den bokstavrette norske uttalen. Begge uttalemåtene må derfor kunne brukes.

Nok om det. I morgen reiser jeg til Skottland og Aberdeen, for to dager med møter. Jeg hadde et strålende studieår i Aberdeen, men nå har jeg ikke vært der siden graduation i november 2008. Jeg kjenner at jeg gleder meg ordentlig til å komme tilbake, selv om det ikke er det samme når det ikke er noen kjente der. Aberdeen er egentlig en litt rar by. Sentrum består hovedsaklig av en lang handlegate, og alt er bygget av grå granitt. Det er relativt få ålreite butikker og restauranter i forhold til størrelsen og med tanke på så mange kjøpesterke mennesker som bor der. Men campus ligner et Harry Potter slott, det er flotte strender og skotter er bra folk. I tillegg hadde jeg det utrolig gøy da jeg bodde der, takket være skjønne flatmates og et internasjonalt studentmiljø.  Møtet og middagen i morgen skal være i en liten landsby nord for Aberdeen, men jeg håper jeg får litt tid til å gå på gamle stier.. Jeg har tatt med noen få bilder til minne om Skottland:)





Og så til et knippe av de som virkelig gjorde at året i Aberdeen var helt fantastisk! Jeg elsker dette bildet der alle er så glade:) Det er tatt da vi feiret norsk 17. mai med grilling, vafler, brunost og muffins på "nature beach". Jeg tror det er 9 nasjonaliteter representert på bildet! Ah, jeg savner å bo i et internasjonalt miljø!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar