torsdag 2. september 2010

Suppetorsdag- en siste smak av sommer!


Det er torsdag, min nye suppedag:) I dag har jeg laget en av mine absolutt favorittretter fra Litauen. De lokale kaller den Saltibarsciai (med nødvendige tilleggstegn), jeg kaller den Pink soup. Når jeg er på sommerferie i Litauen spiser jeg det hver dag! Jeg har bodd 6 måneder i Litauen, jeg kom dit en august og flyttet påfølgende februar. I løpet av de 6 månedene prøvde jeg aldri Pink soup, og må innrømme at jeg syntes det så litt rart ut... Så jeg forstår hvorfor folk rynker på nesen hver gang jeg tar en kort forklaring av oppskriften. Men da jeg endelig prøvde det kunne jeg ikke forstå hvorfor jeg hadde ventet så lenge! Glemte jeg å fortelle at suppen skal være kald!?






Oppskriften har min venninne Akvile skrevet på en serviett. Gode oppskrifter kommer ofte sånn:) Altså. Selve suppen består av kefirmelk og rødbeter med rødbetsaften, det gir fargen. Forholdet kan man selv bestemme. Jeg pleier å blande kefir og rødbetsaft og helle det over de andre ingrediensene: kuttede rødbeter, agurk (her savner jeg de små litauiske agurkene), vårløk og kokte egg. Ved siden av skal man han ha kokte poteter. Stekte poteter går også helt fint om man har rester. Det hele toppes med Litauens nasjonalkrydder - dill.. Hvordan kan dette bli godt spør du!? Jeg ser hvor spørsmålet kommer fra, men gir likefullt mine varmeste anbefalinger:)




En grunn til at jeg ikke lager det så ofte er at jeg er usikker på hva jeg skal bruke resten av kefirmelken til... Vanligvis står det et eller annet oppskriftstips på pakningen, men på kefirmelk står det at det er en tradisjonell drikk fra Kaukasus. En annen grunn til at jeg ikke lager det så ofte er at jeg sliter med å finne rødbeter som smaker som i Litauen. Jeg har merket meg at man ofte bruker karve i rødbetlaken i Norge. Det blir feil. I dag fant jeg noen uten karve, men laken er fortsatt for søt. Jakten fortsetter, jeg har fortsatt til gode å prøve den polske butikken!

Pink soup får meg til å drømme om sommer, passer fint når vi har en "Indian Summer" i Stavanger om dagen;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar