tirsdag 10. august 2010

Bevar Hardanger!

Foto: Espen Sjølingstad Hoen

Jeg har følt på tilhørighet til Vestlandet og nasjonalromantikken i det siste. Og uten å bli for politisk, så må jeg si at det var svært gledelig at regjeringen åpnet for en ny vurdering i dag! Spørsmål knyttet til energisikkerhet er en del av min arbeidshverdag, og jeg har ofte vært oppgitt over hvor vanskelig det er å få en ordentlig satsing på fornybar energi. Det som bremser er ofte hensyn til natur/kulturlandskap og det visuelle. Nettopp derfor er det et paradoks at beslutningen om å bygge "monstermaster" i Hardanger blir tatt på det som virker som en lettvint måte, og presentert dagen før fellesferien. For meg vitner det om at styresmaktene ikke forstår hva som er unikt i Norge, og hvilke verdier norsk uberørt natur og vestlandslandskapet betyr for Norge som turistdestinasjon. Jeg mener det er viktig at Bergensregionen har kraftsikkerhet til vinteren, men i dette området er bevaring av landskapet så viktig at kabelen bør gå i sjø. Så kan man jo si at dette er et godt tidspunkt å diskutere om man burde være så utelukkende avhengig av vannkraft til oppvarming, det er stor utvikling på produksjon av andre energiformer til varme og drivstoff - f. eks biogass. Men det er en brannfakkel jeg kan spare til arbeidstiden;)

1 kommentar:

  1. Tusen takk :D Jeg har lagt ut noen, så kan du jo kikke litt på dem. Ellers så er det lov å komme med ønsker :) de ligger her http://epla.no/shops/annicken/

    Ha en fin ettermiddag :)

    SvarSlett