søndag 1. august 2010

Da var det tilbake til hverdagen...

Så er jeg tilbake i Stavanger etter andre runde med ferie:) Ah, ferien skulle veldig gjerne vart lenger!! Jeg har vært i Litauen med to venninner i 5 dager, og ellers i Bergen og på hytta. Deilige dager!

Jeg tar med noen bilder fra Litauen. Vi fløy til Palanga nordvest i Litauen, nesten på grensen til Russland (Kaliningrad eller Lille-Russland som de lokale kaller det). Der plukket vår litauiske venninne oss opp i bil, og vi dro til Nida. Nida er et nydelig sted! Hele området er regulert som naturpark, så det er godt bevart og mindre turistifisert enn mange andre feriebyer. Hvite strender, billig og god mat, godt selskap og fine temperaturer! Dette er andre året vi har tatt noen dager i Nida, og det frister absolutt til gjentakelse! Det som er festlig på stranden i Litauen er at det er egne seksjoner for damer, hvor det er akseptert/forventet at man skal være helt naken! Det er merkelig fordi det kommer et skilt om at dette er "Woman's beach", men det er jo ikke noe skjerming på noen måte. Før i tiden ble det kastet ting på menn som prøvde å gå inn på kvinneområdet, nå er det mest onde blikk å se;)




Jeg har bodd 6 mnd i Litauen i 2008/2009, og det er veldig kjekt å komme tilbake på ferie. Etter et par dager i Nida dro vi til foreldrene til min venninne. På veien stoppet vi på "Hill of Crosses". Det er en samling av ekstremt mange kors. Det har blitt plassert kors der siden midten av 1800-tallet, og det fungerer nærmest som et pilgrimsted. Under sovjetstyret prøvde myndighetene å fjerne korsene, men religionen står sterkt i Litauen. Det kom bare flere og flere kors, og nå er det et svært svært område. Imponerende å se!




Foreldrene til Akvile bor nord i landet. Vi besøkte dem i januar da vi bodde i Litauen. Da var det januar med minus 30, nå var det juli og pluss 30. Merkelig:) Foreldrene viser sin ekstreme gjestfrihet ved å by på mye mat og mye alkohol. Veldig mye god mat skal sies. Men da vi dro var jeg både supermett og litt beruset, sovnet i bilen på vei til Vilnius;) Bildet under viser "pink soup", en av mine favoritter. Det er kald rødbetsuppe. Mye bedre enn det høres ut, haha! Ah, det skal jeg lage til middag en dag!



Litt ålreit å være tilbake i Stavanger også. Jeg har hatt superhyggelig besøk i helgen. Kjekt med Gladmat, selv om været ikke var optimalt. Nå håper jeg Brann holder ledelsen ut kampen og snart er det i seng.

Ellers vil jeg anbefale å ta en titt på lillesøsters Epla-butikk, mange fine nye øredobber!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar